vrijdag 4 december 2015

Glance | 041215

Afgelopen zaterdag ging ik met mijn lieve klasgenootjes voor het vak kunstbeschouwing naar Museum Arnhem. Hier kregen wij de opdracht om een kunstwerk uit te kiezen en die uitgebreid te beschrijven. Ook moesten wij hier uiteindelijk zelf een bijschrift bij maken. Ondanks dat we niet heel veel tijd kregen heb ik toch aardig wat mooie dingen kunnen spotten, en heb ik zeker een leuke middag gehad.


Dit is het eerste wat mij opviel toen ik het museum binnen kwam. Ik vind het een mooie tekst, die zeker bij mij ook van toepassing is. Als je iets maakt vind ik het erg belangrijk dat je er zelf achter staat.



Dit is een werk die ik heel mooi vond. Een rustige achtergrond, een puur gezichtje.. maar een opvallend roodkapje. Ik en wat meiden zaten vooral te kijken naar de mond, als je zo kijkt lijkt het net alsof het op de kop geschilderd is. Maar als je je hoofd een slag draait, is dit toch niet zo. Ik vroeg me af, waren wij de enige die dit zagen? Let me know!    - Door; Katinka Lampe -




Het portret dat ik uiteindelijk koos om te beschrijven was deze. Ik vind het echt een prachtig schilderij. De donkere achtergrond maakt het heel geheimzinnig, en de blik in de ogen van het meisje heel dromerig. De kantendoek die om haar hoofd gebonden is versterkt dit weer. De ruimte waarin het portret hing was redelijk donker en er hing een lamp vlak boven het werk. Hierdoor was je echt gefocust op het schilderij, en niet op de rest eromheen. - Door; Katinka Lampe -




Op gegeven moment kwam ik er wel achter dat het werk van Katinka Lampe mij het meest aansprak. Ze maakt echt prachtige portretten, waar bij mij gelijk allerlei emoties te binnen schieten. In dit rijtje van portretten die zei heeft gemaakt, zie je dit heel duidelijk. Ik vind vooral dat ze de emoties heel goed vertaald in de blikken in de ogen van de mensen.


De collectie die er hing was in samenwerking met een andere kunstenaar; Marc Mulders. Deze expositie is tot stand gekomen doordat ze in contact kwamen via de mail. Ze gaven elkaar feedback en tips en zo ontstond een samenwerking. Het werk van Marc sprak mij iets minder aan, alhoewel ik zijn kleur gebruik echt heel mooi vind. Er zijn structuren in zijn schilderijen ontstaan die ik heel gaaf vind. - Door; Marc Mulders -



Dit schilderij/foto vond ik zelf niet heel bijzonder mooi, maar het concept erachter vind ik echt heel gaaf en vernieuwend. De kunstenares Monali Meher liet haar huid verven met henna. Volgens mij kent iedereen Henna wel. Het is in india een traditioneel gebruik voor de huwelijksplechtigheid. Meestal wordt de henna op het voorhoofd en de handen geverfd maar Meher liet haar hele lichaam ermee bedekken, als een kledingstuk. Hiermee doorbrak zij allerlei taboes. Gaaf toch?
 - Door; Monali Meher-


Tenslotte nog een fotootje op het eind van de middag waar ik nog naar wat andere schilderijtjes aan het kijken was. Ik vond het echt heel gaaf gepresenteerd. De schilderijen hingen op een groot rooster aan een super hoge wand. Sowieso was het gebouw erg mooi. 

Gaan jullie vaak naar musea? Wat vinden jullie van deze werken?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten