zondag 24 januari 2016

Van Abbe | 240116

Terwijl ik begin met het schrijven van deze post, luister ik naar mijn nieuwe plaat van Noah and the Whale; " heart of nowhere ". Ik kocht deze plaat gister in Arnhem bij Kroese. Ik zag een grote bak staan vol met platen die afgeprijsd waren en daar moest ik natuurlijk even in kijken. Ik zag deze plaat ertussen zitten, en ik kende de band al een beetje van een aantal geleden dat ik en mijn zus het wel eens luisterden. Ik nam hem maar gewoon mee, en toen ik hem vanochtend ging beluisteren was ik super blij. Ik vind het echt een leuk en goed album. Maar terug naar het begin. Waar gaat deze post over? Ik ben een tijd geleden (met kerst) met mijn moeder naar het Van Abbe museum geweest in Eindhoven. Een plekje waar ik al een hele lange tijd heen wilde. Ik vond het echt een leuke dag, maar oh wat baalde ik. Ik was namelijk zo slim om mijn camera vergeten mee te nemen, en ook mijn schetsboek. Toch heb ik wat foto's gemaakt met mijn iphone. Die foto's wil ik vandaag met jullie delen, en daarbij wat leuke dingetjes over de kunstenaars die mij inspireerden.





De eerste foto die ik met jullie deel is een grote verzameling van portretten. Ik vond het zo mooi. De emoties in de gezichten, het kleurgebruik (zonder kleur haha). En de toevoeging van de 'mensen' op de voorgrond. Het vormde een soort geheel. I like it!



Een kunstenaar die mij heel erg inspireerde was Anna Boghiguian. Haar werken hingen en stonden bij positions#2. Een tijdelijke expositie in het Van Abbe. Wat mij zo boeide aan haar werk is dat het heel erg haar karakter/persoonlijkheid reflecteerde. "opleuken van haar werk en haarzelf doet ze niet aan" zoals er in de rondleiding werd gezegd. Wanneer je wat meer foto's van haar werk en haarzelf opzoekt snap je precies wat er wordt bedoelt. Het werk dat ik in het museum heb gezien sloot daar ook volledig op aan. Zo was er een collectie van tekeningen die ze maakte terwijl ze aan het reizen was door egypte. Wanneer je langs deze tekeningen liep, maakte je een soort reis door haar gedachtes. De tekeningen werden heel simpel aan de wand tentoongesteld, geen poes pas.


Nog een laatste werkstuk van Anna op de foto hierboven. Ik was hier verbaasd over. In het vorige stukje las je dingen over geen poes pas, en alles laten zoals het is. Dat is hier ook gebeurd, maar toch ziet het er op een of andere manier heel perfect uit. vinden jullie ook niet? 


op weg naar de lunchroom kwamen ik en mijn moeder dit plekje tegen. Een kamer bedekt met gele vaatdoekjes. In eerste instantie viel mij dit niet eens op, totdat ik het zag staan. Ik ben benieuwd hoelang dit nog geel blijft, aangezien de bovenkant van de kamer open is. Ach, klinkt als een leuk experiment haha!



Deze kamer inspireerde mij niet echt op het gebied van de kunst zelf, maar meer het beeld dat er in het geheel ontstond. Het zou echt een beeld kunnen zijn van hoe mijn eigen huisje er later uit zou zien. En dan was er natuurlijk nog de auto, een wel bekend onderdeel van het Van Abbe. Ik heb zoveel foto's voorbij zien komen op Instagram van meiden die ook in het museum zijn geweest, en allemaal een foto plaatste van DE auto.



En dan als laatst, twee plekjes in het museum die ik gewoon mooi vond. Ik heb er niet echt een uitleg bij. Het is gewoon mooi en goed gemaakt.

Zijn jullie ooit in het Van Abbe museum geweest?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten